WAKACYJNA  GIMNASTYKA

Gimnastyka to podstawa,

sport dla zdrowia ważna sprawa.

Ręce w górę, w przód i w bok,

skłon do przodu, przysiad, skok”

 

W Naszej szkole zajęcia z gimnastyki korekcyjnej prowadzone są dla każdej klasy jeden raz w tygodniu po 45 min. Mają one specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Aby urozmaicić, zaciekawić i zachęcić dzieci do uczęszczania na te zajęcia używanych jest wiele form i metod.

 

Dyrekcja i nauczyciele szczególnie dbają o rozwój najmłodszych uczniów naszej szkoły, dlatego systematycznie powiększają zaplecze sali korekcyjnej dokupując nowe pomoce dydaktyczne. Sprzęty cieszą się dużym zainteresowaniem, a w ostatnim czasie szczególnie taśmy rehabilitacyjne,  „jeżyki” oraz gra w klasy. Na zajęciach poza ciężką pracą znajdujemy również czas na gry i zabawy ogólnorozwojowe.

 

Małymi krokami zbliżają się wakacje, podczas których nie możemy zapomnieć o codziennych ćwiczeniach. Najważniejszą i priorytetową sprawą jest dostarczenie dzieciom RUCHU, a więc spacery, bieganie, jazda na rowerze, pływanie… a dodatkowo zachęcam do skorzystania z poniższego zestawu przykładowych ćwiczeń korekcyjnych.

 

                                                                                          Nauczyciel gimnastyki korekcyjnej

                                                                                        Emilia Gałgańska

PRZYKŁADOWY  ATLAS  ĆWICZEŃ  KOREKCYJNYCH

na czas wakacji

 

Dla dzieci z koślawością kolan

 

  1. Pozycja wyjściowa: Siad ugięty

Ruch: Złącz podeszwy stóp, dłońmi obejmi stopy i przysuń je blisko siebie. Rozpieraj kolana łokciami na zewnątrz („Motylki”)

  1. Pozycja wyjściowa: Siad skrzyżny

Ruch: Wstań z nogami skrzyżowanymi i ponownie udziądź

  1. Pozycja wyjściowa: Stanie – przed skakanką/ linką ułożoną na podłodze

Ruch: Marsz skrzyżny w przód tak, by stopy brzegiem zewnętrznym dotykały skakanki/linki

 

 

Dla dzieci z płaskostopiem

 

  1. Pozycja wyjściowa: Siad ubięty z piłką między nogami

Ruch: Toczenie piłki po podłodze między stopami (kolana trzymaj szeroko)

  1. Pozycja wyjściowa: Siad ugięty, ręce oparte za plecami

Ruch: Chwyt palcami stóp drobnych przedmiotów (kredki, guziki, kasztany) odkładając kolejno prawą i lewą nogą do małego pojemnika.

  1. Pozycja wyjściowa: Siad na krześle

Ruch: Narysuj lub napisz coś lredkami/pisakami przymanymi między 1 i 2 palcem stopy ( prawąi lewą nogą)

  1. Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem przy ścianie, nogi ugięte, stopy przysiskają piłkę do ściany

Ruch: Toczenie piłki stopami po ścianie w górę i w dół

  1. Pozycja wyjściowa: Siad na krześle, przed krzesłem na podłodze leży rozłożony kocyk. Stopy stoją na brzegu kocyka

Ruch: Zwijanie kocyka pod stopy ruchami zginania palców, bez odrywania pięt od kocyka


Dla dzieci ze skoliozą

 

  1. Pozycja wyjściowa: Pozycja niska „Klappa” – siad klęczny, ramiona oparte o podłogę, głowa schowana między ramionami

Ruch: Maksymalne wysuwanie ramion po podłodze w przód

  1. Pozycja wyjściowa: Pozycja niska „Klappa”

Ruch: Nie przesuwając rąk ani kolan po podłodze i utrzymując głowę blisko podłogi – przejście do leżenia przodem, a następnie powrót do pozycji niskiej Klappa.

  1. Pozycja wyjściowa: Siad skrzyżny, ramiona w pozycji „skrzydełek”

Ruch: Maksymalne wyciąganie ramion w góręi z powrotem do pozycji „skrzydełek”

  1. Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem, nogi wyprostowane i złączone, ramiona ułożone na podłodze w pozycji „skrzydełek”

Ruch: Naprzemienne przyciąganie kolan do brzucha – (licząc do 5) każda noga, oraz równoczesne przyciąganie kolan do brzucha (licząc do 5)

  1. Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem, nogi ugięte i oparte stopami na podłodze, ręce wyprostowane wzdłuż ciała.

Ruch: Wdech nosem z równoczesnym uniesieniem bioder w górę, długi wydech usami „sycząc” jak wąż.

 

Dla dzieci z asymetią łopatek

 

  1. Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy oparte na podłodze, ręce w pozycji „skrzydełek” leżące na podłodze

Ruch:  Ugiąć nogi do kąta 90 stopni w stawach biodrowych i kolanowych „krzesełko” – 5s

  1. Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem, nogi ugięte w pozycji „krzesełka”, ręce w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze

Ruch: Wyprostować nogi w górę i wrócić do pozycji wyjściowej

  1. Pozycja wyjściowa: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy oparte na podłodze, ręce wyprostowane wzdłuż tułowia

Ruch: Unieść głowęi barki, dłonie przenieść nad kolana, (chwilkę wytrzymać)

  1. Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem, nogi wyprostowane, ręce wyprostowane i wyciągnięte, czoło na podłodze, pod brzuchem zrulowany kocyk/ręcznik

Ruch: Unieść ręce nad podłogę i wykonanie ruchów podobnych jak podczas pływania żabką ze zwróceniem uwagi na wyciąganie ramion w przód. Klatka piersiowa powinna przylegać do podłogi

  1. Pozycja wyjściowa: Stanie tyłem do ściany, postawa skorygowana

Ruch: Powolne przejście do półprzysiadu z kontrolą przylegania pleców do ściany i zachowaniem postawy skorygowanej