„Koperta życia Caritas” to nowa akcja Caritas i Fundacji Biedronki, skierowana do osób starszych, samotnych, przewlekle chorych i niepełnosprawnych, a pośrednio także do ich opiekunów i ratowników medycznych, wzywanych w sytuacji zagrożenia życia czy zdrowia seniora. Pomoże medykom i zwiększy poczucie bezpieczeństwa osób starszych. Podczas interwencji pogotowia kontakt z pacjentem może być utrudniony, a dzięki „Kopercie życia Caritas” załoga karetki będzie miała wgląd w przygotowane wcześniej sprawdzone informacje, które mogą być potrzebne podczas udzielania pomocy choremu.

“Koperta życia Caritas” to przede wszystkim karta, na której zapisane są podstawowe i aktualne informacje dotyczące domownika – seniora: dane osobowe, pesel, grupa krwi, przebyte choroby, uczulenia, przyjmowane leki, kontakt do bliskiej osoby którą należy powiadomić w nagłych sytuacjach. Koperta ta umieszczana jest w lodówce (w wewnętrznych drzwiach) – miejscu łatwo dostępnym dla ratowników. 

“Koperty życia Caritas” będą przekazywane seniorom przez wolontariuszy Caritas uczestniczących w programie „Na codzienne zakupy”. Można też pobrać tę kopertę ze strony www.caritas.pl/koperta.

 W razie potrzeby członkowie rodzin lub wolontariusze Caritas mogą pomóc seniorom wypełnić potrzebne w kopercie dane o zdrowiu i lekach.

Poza kartą zawierającą podstawowe informacje o domowniku w pakiecie „Koperty życia Caritas” znajdują się też: foliowe zabezpieczenie karty, naklejka na lodówkę informująca, że tu znajduje się „Koperta życia Caritas” oraz wizytówka do portfela z podstawowymi informacjami na wypadek, gdyby służby medyczne trzeba wzywać na ulicy poza miejscem zamieszkania seniora. 

 

Projekt „Pomoc dla Seniora”

            Minęło zaledwie kilkanaście dni, odkąd Caritas ogłosił specjalną kampanię #PomocDlaSeniora, a akcja już nabiera ogromnego tempa i rozmachu. Do początkowego miliona złotych, który na projekt wyłożył Caritas Polska, kilka dni temu dołączył Lidl Polska, który przeznaczył na pomoc dla seniorów 250 tys. zł. W akcji jest już Fundacja Biedronki, która postanowiła włączyć projekt „Na Codzienne Zakupy” realizowany od 2018 r. z Caritas Polska, w kampanię parasolową #PomocDlaSeniora, przekazując 15 milionów złotych na wsparcie dla najstarszych.

            Dzięki temu przez dziesięć miesięcy (od 1 kwietnia do końca stycznia 2021 r.) dziesięć tysięcy najbardziej potrzebujących pomocy seniorów (osób powyżej 60. roku życia), będzie mogło skorzystać z kart przedpłaconych pozwalających na zrobienie zakupów w sklepach sieci Biedronka za kwotę 100 lub 150 zł miesięcznie.

            Tegoroczna edycja programu ma wyjątkowy charakter nie tylko ze względu na to, że stanie się częścią kampanii #PomocDlaSeniora, ale także ze względu na skalę pomocy. Rekordowa bowiem będzie liczba seniorów objętych wsparciem. W ubiegłym roku było to 6,6 tys. osób, rok wcześniej 5,3 tys., a w tym roku aż 10 tys. osób. Ich rekrutacją zajmują się diecezjalne Caritas, które do udziału w programie zapraszają seniorów wymagających szczególnej troski – niezamożnych, często chorych i samotnych, mieszkających w małych miejscowościach czy też na wsi.

            Karty, przekazane przez Fundację Biedronki, pozwolą podopiecznym Caritas na zakup dowolnego asortymentu z oferty sieci, z wyjątkiem alkoholu, papierosów, produktów dla zwierząt, tekstyliów oraz artykułów przemysłowych. Co ważne w obecnej sytuacji, aby skorzystać z karty, senior nie musi osobiście udawać się do sklepu. Zakupy mogą zrobić za niego bliscy lub wolontariusze Caritas – oczywiście z poszanowaniem zasad bezpieczeństwa, wdrożonych w związku zagrożeniem epidemicznym.

            W odpowiedzi na ogromną potrzebę wsparcia wynikającą z sytuacji epidemiologicznej w Polsce Caritas uruchomił dwie kampanie: #PomocDlaSeniora i #WdzięczniMedykom. Zarówno do pomocy seniorom, jak i personelowi medycznemu może się włączyć każdy. Caritas uruchomiła bowiem specjalne zbiórki pieniędzy. Stale prowadzi też rozmowy z kolejnymi firmami, które chcą się włączyć w obie akcje.

            W sumie na pomoc seniorom (środki przekazane przez Caritas Polska, zbiórka i wsparcie firm) udało się już zebrać prawie 17 milionów złotych. Budżet kampanii, której celem jest zakup sprzętu i wyposażenia dla szpitali to obecnie prawie 2 miliony złotych.

 

Projekt “Wdzięczni Medykom”

 

            Respiratory, termometry bezdotykowe oraz środki ochrony osobistej – tego najbardziej brakuje dziś medykom walczącym z epidemią koronawirusa. Największa organizacja pomocowa w Polsce wychodzi naprzeciw tym potrzebom i ogłasza akcję #WdzieczniMedykom. Budżet projektu wstępnie oszacowano na 12 mln zł. Środki pochodzić będą głównie od firm. Jako pierwsza akcję wsparła Fundacja Carrefour przekazując ponad 1,3 mln zł na zakup respiratorów i środków ochrony osobistej dla personelu medycznego.

                        Mechanizm akcji skierowanej do szpitali jest prosty: Caritas, w oparciu o własne doświadczenia w organizowaniu akcji pomocowych na skalę ogólnopolską, rozpoznaje potrzeby wybranych szpitali, które leczą pacjentów z koronawirusem lub przygotowują się do tego zadania.             Wstępnie wytypowano 12 takich placówek w całym kraju, ale ich spis może się wydłużyć. Na podstawie zgłaszanego przez nie zapotrzebowania powstaje lista najpilniej potrzebnych zakupów. Już wiadomo, że znajdą się na niej m.in. respiratory, pojemniki do transportu próbek, kombinezony ochronne czy przyłbice oraz inne środki ochrony osobistej.  To drogie wyposażenie.       Dla przykładu, cena respiratora wynosi ponad 100 tys. zł, a jednorazowy, tzw. barierowy fartuch ochronny, stosowany na bloku operacyjnym, kosztuje 100 zł. Przy obecnym zapotrzebowaniu szpitali dokonanie najpotrzebniejszych zakupów oznacza ogromne koszty.

            Jako pierwsza swoje wsparcie przekazała Fundacja Carrefour, która na akcję #WdzieczniMedykom przeznaczy ponad 1,3 mln zł.  Kilka innych firm już zapowiedziało udział w kampanii, a z kolejnymi trwają rozmowy. Są to zarówno firmy, z którymi Caritas Polska współpracuje przy organizacji rozmaitych akcji pomocowych, m.in. pomocy żywnościowej, jak i zupełnie nowi partnerzy, którzy chcą wesprzeć najbardziej dotkniętych epidemią koronawirusa i szukają podmiotu doświadczonego w organizacji pomocy na skalę ogólnopolską.